torstai 9. lokakuuta 2014

Humalassa viimeksi viisi vuotta sitten!


Sain eilen taas ihmetystä osakseni siitä, etten juurikaan käytä alkoholia. Tajusin siinä samalla, että olen ollut viimeksi humalassa viisi vuotta sitten! Eli siis silloin kun täytin 18 vuotta. Minun juomattomuus olisi helpommin ymmärrettävissä jos olisin uskonnollisen vakaumukseni tai esimerkiksi raskauden takia juomatta. Voin omasta kokemuksesta kertoa, että tavallinen, nuori ihminen jolla ei ole mitään muuta selitystä juomattomuudelle kuin oma tahto olla selvinpäin tekee minusta monelle etäisen ja vaikeasti ymmärrettävän. Koen, että heti tämän kuultua ihmiset ketkä juovat ajattelevat olevan minun silmissä jotenkin huonompia. Voin vannoa ja vakuuttaa, että minulla ei ole alkoholia vastaan mitään niin kauan kun se ei mene överiksi. Överillä en tarkoita sitä, jos joskus tulee juotua liikaa ja tulee vähän huono olo. En myöskään hillitöntä riehumista, sehän on vain humalan plussapuolia. Uskon että teistä jokainen tietää millaista överiä tarkoitan. Sitä kun alkoholi on mennyt ja pilannut elämän joko jättäen ihmisen riippuvaiseksi siitä, tai sivullisesti vaikuttaen esim. rattijuopumuksessa ajettuihin kolareihin. Se tekee minut surulliseksi, koska ajattelen että alkoholista johtuva kuolema on turha kuolema. Sitä en toivoisi kenellekään.

En ole mikään absolutisti, juon joskus puoli siideriä. Ihan sama minkä kokoinen tölkki tai pullo, pystyn juomaan siitä vain puolet. :D Sen jälkeen kun join nuorena tyttönä niin hirveät överikännit, totesin että ei koskaan enää! Tämä ei ole minun juttu. Moni vannoo tätä samaa hirveässä krapulassa, mutta minulla tämä päätös piti. Sain niin totaalisen "ähkyn" alkoholista, että poden sitä edelleen jos mietin tiettyjä juomia. Näin ihan vasta niin hirveää painajaista kun join inhoamaani viinaa, että heräsin siihen paniikissa. En vain siedä alkoholia! Minun elimistö ei pysty sitä käsittelemään, enkä siis kykene sitä juomaan kuin pieniä määriä. Se ei siis ole täysin edes mikään tahtokysymys! En pysty juomaan edes kahvia, vaikka tykkäisin sen mausta. En väitä, että kahvi olisi sama kuin alkoholi, mutta molemmat imevät ainakin nestettä elimistöstä. Voi olla että se on osasyy sille miksei elimistöni kestä näitä kumpaakaan. 

Nyt kun aloin puhumaan tästä, mainittakoon samaan syssyyn etten ole koskaan maistanut tupakkaa. Alkoholista voin perustella omasta kokemuksesta miksen käytä sitä, koska olen kyllä maistanut useamman kerran (lähinnä alaikäisenä, anteeksi äiti). Tupakasta minulla ei ole mitään kokemusta, enkä koe tarvitsevani niitä. Minulle juomattomuuteni tai muukaan ei ole ongelma, mutta joskus on kyllä kieltämättä tuntunut että se on muille ongelma. Mutta minkä sitä itselleen voi, olen onnellinen tällaisena. En ole hirveästi jaksanut käydä baareissakaan, koska mulla on siellä monesti tosi eksynyt olo. Tykkään kyllä käydä istuskelemassa iltaa ja joskus satunnaisesti myös tanssimassa jytäbaarissa kun sille päälle satun. Saatan olla jonkun mielestä tylsä, mutta mulla on itselle mielekäs elämä mummoillessa kotona. :D 

Tällainen postaus voi vaikuttaa ihmisten mielipiteisiin minusta, mutta niin se tekee muutenkin. Olen puhunut siitä avoimesti aina, enkä koe että minun pitäisi salata muutenkaan itseäni muilta. Minulle tämä on täysin luonnollinen asia, mutta vasta siinä vaiheessa kun ihmisille se alkoi olla juttu, aloin sitä myös itsekin miettimään. Olenko oikeasti niin epätavallinen jos en juo? Haluan vielä loppuun korostaa, että minulle muiden juominen ei ole ongelma. Joskus jopa toivoin että voisin juoda pari lasia viiniä, tai edes kupin kahvia. Myöhemmin olen kuitenkin antanut itselleni luvan kieltäytyä ihan vain oman hyvinvointini takia. :)


Mitä mieltä te olette alkoholista? Tökkiikö muilla se koskaan? Mitä ajatuksia tämä postaus herätti teissä? 

23 kommenttia:

  1. Jes! Oot todellaki minun sielunkumppani! Ite oon just siinä pahimmassa iässä (18) että kaikki kaverit kilpaa juoksee baariin ja mie taas en niin innoissani. Baarissa kyllä tykkään käydä mutta juominen ei vain sovi keholleni. Tulee heti huono olo, ja tästä syystä saankin aina ns. valituksia ja ihmetteleviä katseita että "mikset sie tilaa mitään??" Tai "miks tilaat vaan vettä"...

    Ja tuo kahvi asia myös!! Mie niin rakastan kahvia, mutta minun kroppa taas ei.. Oon aina toivonu että voisin joskus juoda aamukahvit ennen töihin lähtöä, mutta ei niin ei..

    Ihanaa tietää että mulla on kohtalotoveri!!!:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voih! Niin ihanaa löytää joku kaltaiseni! <3 Muista pysyä rohkeana tuon asian kanssa, vaikka oletkin juuri siinä iässä missä sinun oletetaan juovan. Silloin tällöin löydän itseni tilanteesta, missä myös ihmiset ihailee sitä etten juo. Vaikka se ei tosiaan olekaan täysin oma valintani. On se silti hyvä juttu, ainakin omalle elimistölle :) Itsekin tosiaan tykkäisin juoda kahvia, mutta ei se vain sovi. Tyydyn siis teehen :) Jeeee miten mahtavaa että en ole yksin tämän asian kanssa!


      Poista
  2. Et tosiaankaa oo epätavallinen, koska et juo tai oo koskaan maistanu tupakkaa. Sehän on jokaisen oma asia tai ainakin pitäisi olla! Tuli itelle hirmu hyvä fiilis, kun olen vasta 16 enkä myöskään ole maistellut tupakkaa kuten ei myöskään sisarukseni (vanhin täyttää 21). Alkoholiinkaan en ole juuri koskenut. Saamme olla ylpeitä tästä, koska ei oo enää kovin montaa nuorta joka ei juo/polta. Juuri sen kaveripaineen takia. Oli tosi asiallinen postaus ja tsemppiä sulle! :)

    jennihhh.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nykyään kavereilla on kyllä suuri merkitys kuinka aikaisin aloitetaan alkoholin maistelu yms. :) Tai aloitetaanko ollenkaan. Älä pidä sinäkään turhaa kiirettä! Kyllä sitä ehtii kokeilemaan vaikka ja mitä vanhempanakin. Silloin osaa ehkä enemmän vielä valita mikä on se oma juttu ja mikä ei. :)

      Poista
  3. Et tosiaankaa oo epätavallinen, koska et juo tai oo koskaan maistanu tupakkaa. Itse juon nimittäin nykyään todella harvoin ja no en ole oikeastaan koskaan ollut kunnolla humalassa. Mun mielestä kaikki alkoholiin ja muutenkin päihteisiin liittyvät asiat ovat kaikkien oma asia. Ja sehän on vain parempi mitä vähemmän päihteitä ihmiset käyttää. Olipa ihana lukea vähän syvällisempiä juttuja! Todella asiallinen postaus<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin ja jotkut kestävät alkoholiakin paremmin kuin toiset. Tuntuu ettei jollakin näy eikä tunnu missään viisi siideriä, mutta itse olisin kyllä taju kankaalla siinä vaiheessa. :D Tai vähintäänkin todella humalassa, ja seuraava päivä olisi kyllä ihan hirveä. Olen samaa mieltä, että päihteiden käyttö on jokaisen oma asia, ja itse osaa puntaroida mikä sopii parhaiten itselle. :)

      Poista
  4. Vau mikä postaus! Nostan sulle Iina hattua <3 Olen kyllä ylpeä sinusta ja on ihailtavaa miten sinun lupaus on pitänyt. :) Aivan mahtavaa! Etkä todellakaan ole epätavallinen tai mitenkään erilainen kuin muut. Olet vain Iina joka on oma itsensä. :) Nää on niin näitä makuasioita, että alkoholista joko tykkää tai ei tykkää. Sitä joko juo tai ei juo. Nää on valintakysymyksiä ja elämähän on täynnä valintoja ja kaikki ovet ovat avoinna ja jokainen tehkööt omat valintansa. Mie olin 18-vuotiaana aika kova menemään ja oli tietynlainen vaihe elämässä. Sitä oli joka viikko päästävä jonnekkin ihmistenilmoille juhliin. Onneksi se on mennyt ohi ja menee nykyään useita kuukausia, että käyn baareissa. Ei niitä enää vaan kaipaa niin paljoa eikä ne jäätävät krapulat kiinnosta. Mielummin puuhastelen kaikkea ja urheilen entä kärsin hirveästä olosta ja morkkiksesta kotona :D Toki on joskus kivaa irrotella ja käydä virkistäytyyn hyvässä seurassa sekä nauttia hyvästä viinistä ja olla huppelissa. Kyllähän se alkoholi joskus tökkii ja silloin en sitten juokkaan, koska ei oo kivaa väkipakolla juoda jos ei tee mieli. Niin simppeliä. :D Mutta hei lissää tälläsiä pohdintoja<3 Vaikutat niin symppikseltä, ettäh. Ihana sie <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi sinua ihanuutta<3 Kiitos <3 Minusta on hyvä että oot joskus nuorena mennyt, niin oon mieki, siis tosiaan alaikäisenä. :D Kyllähän sitä kaikki aikuistuessaan vähän rauhoittuu baareilussa, ainakin yleensä. En pistäisi pahitteeksi jos tosiaan itsekin voisin joskus olla huppelissa parin viinilasin jälkeen, mutta ainakaan tällä hetkellä minun elimistö ei sitä kestä. Voihan se olla, että joskus pystyn siihen. Aika näyttää :)

      Poista
  5. Vitsit vau! Mä olen lopettanut tupakoinnin ihan vastikään (reilu kuukaus savuttomana, iso askel mulle!!) ja seuraavaksi ajattelin jättää alkoholin. Se ei koskaan ole sopinut mulle, joten miksi sitä pitäisi sitten juoda. Ihana blogi sulla :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vau! Hyvä sinä!! :) Tuollaiset päätökset on aina tosi hienoja. Hatunnosto ja tsemppiä <3

      Poista
  6. Että tykkäänki tästä sun blogista, nää kaikki aihepiirit on just eikä melkeen sitä, mikä mua kiinostaa! Tästä tekstistä on pakko sanoa, että respect, niin ihanan rehellinen ja aito postaus ♥ tästä ei paljon puhuta, joten hatunnosto sulle! Ja itse postaukseen sen verran, että itse en ole vielä tähänkään ikään mennessä maistanut alkoholia. Mun kohdalla osasyy tosin on vakaumus, mutta mullekaan muiden juominen ei oo ongelma, useat kerrat on kyllä mukana oltu. En vaan oo ikinä kokenu että siitä olis mulle enemmän hyötyä ku haittaa :) Mutta kiitos sulle tästä, kivaa lukea vähän erilaisiakin postauksia ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi että ja minä niin tykkään sinusta<3 Tuntuu hyvältä, että oon pystynyt tarjoamaan aiheita mitkä oikeasti kiinnostaa ja herättää keskustelua. Ja ihan totta on se, että yleensäottaen alkoholista on enemmän haittaa kuin hyötyä. Vaikka et ole koskaan maistanut alkoholia, ei se tee sinusta vähempää tietoista omista valinnoista. Ja voin omasta kokemuksesta kertoa, että et ole jäänyt mistään paitsi! <3

      Poista
  7. Tosi kiva postaus! :) Itsekään en juo juuri lainkaan, humalahakuisesti ehkä parisen kertaa vuodessa kun tulee sellainen olo että haluaa irrotella. Nytkin olen "kuntokuurin" nimissä puolen vuoden tipattomalla eikä tee yhtään tiukkaa, päin vastoin olen iloinen ettei tarvitse edes miettiä ottaako vaiko eikö. :D Teininä kyllä tuli juotua vähän liikaakin ja sain tarpeekseni koko hommasta. Nyt kun on kaksi lastakin ja raskaudet ja imetykset mennyt juomatta nuin vaan niin eipä sitä tee paljon mieli muutenkaan, kun tekee mielummin jotain kivaa perheen kanssa tai viettää omaa aikaa vaikka salilla niin jaksaa taas paremmin.

    Asiassa kyllä harmittaa se että vaikka olen ystäville sanonut että voin sitten osallistua kyllä synttäreiden juhlintaan tms. vaikken juo, niin eipä minua koskaan ole kutsuttu kun tiedetään etten juo, dieetin/raskauden/imetyksen vuoksi.. Että onhan se vähän kurjaa että vielä tässäkin vaiheessa tuollainen vaikuttaa ystävyyssuhteisiin. Sen olen oppinut jo hyväksymään että 99% "kavereista" jäi pois sen jälkeen kun perustin perheen ja jätin teini-iän riehumisen pois. :D Vaikka sekin oli aikanaan kova paikka. Mutta nykyisin jo ymmärrän että ne kaveruussuhteet perustui ihan johonkin muuhun kuin ystävyyteen ja ystävissä laatu korvaa määrän! :)

    Mutta hei tosi kiva että meitä "juomattomiakin" on kuitenkin olemassa, ja uskalletaan sanoa se ääneen ja ehkä nykyisin vähän paremmalla katsotaan kuitenkin kuin joskus aikanaan kun on tullut nämä kaikki fitness-villitykset ja terveys muutenkin tärkeämmäksi ihmisille. :)

    http://designistas.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuon olen itsekin huomannut, että jostain syystä ne kaverit hupenee eikä enää kutsuta oikein minnekään synttäreille yms. kun tietävät etten juo. Ehkä se liittyy juuri siihen, että oletetaan minun tuomitsevan tai katsovan pahalla koko touhua, vaikka totuus on ihan toinen. Onneksi oikeat ystävät pysyvät rinnalla, olit sitten millainen hyvänsä. :) Onneksi tosiaan tällä "fitness-aikakaudella" terveellisiä elämäntapoja katsotaan hyvällä. :)

      Poista
  8. Tosi kiva postaus! Itse pakko sanoa vaikka olen 18 vuotta ja täytän 19 en ole ikinä ollut humalassa koska se alkoholi ei mulle kertakaikkiaan maistu! Voin juoda melkeen sellaisia juomia missä se alkoholi ei maistu lainkaan mutta en näe siinä mitään itse ideaa niin juon mielummin sitten itse vaikka mehua :). Mutta ei mulla mitään sitä juomista vastaan ole mutta siinä tapauksessa juon vain vähän. Ja en ole myöskään ikinä maistanut tupakkaa eikä ole aikeissakaan! Tosi kivasti kirjoitettu viellä kerran :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Essi <3 Joo oon kyllä itsekin miettinyt, että parempi sitten juoda vaikka limsaa jos ei maistu :) Hienoa että meitä on kuitenkin useampia keille ei alkoholi maistu!

      Poista
  9. Hyvä teksti! ♥ En itekkään juo, vaikka ei olisi mitään erityistä syytä olla juomatta. Joskus juhlissa saatan ottaa lasillisen tai pari, mutta siitä on monta vuotta kun olen viimeksi ollut humalassa.. Miekään en oo koskaan maistanu tupakkaa! Hyvä me! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä me! :) Kyllä itsekin tosiaan joskus voin vaikka lasillisen ottaa :) Siihen se sitten jääkin.

      Poista
  10. Moi! :-)
    Löysin sattumalta sun blogin ja aloin selata postauksia, koska blogisi vaikuttaa todella kivalta ja sitä on kivaa lukea! :-) Pisteet siitä! Mutta vielä isommat pisteet tästä postauksesta. Oon itsekin alaikäksenä (en ole ylpeä tästä..) juonut monesti itseni humalaan, pari kertaa sellaiseen, etten muista kaikkea. Huhtikuussa täytin 18v, jota odotin niiiiin paljon pelkästään ajokortin ja auton takia. Syntymäpäivänä olin humalassa, synttärini siis ovat vapunaattona, eli muutkin juhlivat silloin, mutta vaikka synttäreitä vietettiinkin pienellä porukalla, aamulla ajattelin että mitä järkeä alkoholin juomisessa on? Kertaakaan en ole baarissa käynyt (ainakaan vielä), koska oon ihan varma etten viihtyisi siellä. Itse oon kanssa joutunu törmäämään tuohon, että se on oikeesti joillekki yhtä iso juttu ku maailman loppu, että oon ollu yli puol vuotta 18, mutta en oo käyny baareissa, saati sitten biletä 24/7?! En ole absolutisti, en myöskään polta kuin todellatodella harvoin, mutta tää on mun tapa elää ja osaan pitää hauskaa ilman alkoholia - miksi se on niin ihmeellistä? :-D Oon niin onnellinen, että edes joku kirjoitti tästä asiasta avoimesti ja suoraan! En minäkään mene kritisoimaan sitä, että joku juo, mutta miksi jotkut kritisoivat heitä, jotka eivät juo? Senhän pitäisi vain olla hyvä asia :-D
    Iso kiitos tästä postauksesta, tuntuu kuin sen olisi itse kirjoittanut :-) Ihanaa Joulua <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos näistä omista pohdinnoista! Tuntuu hyvältä että aihe herättää keskustelua ja samaistumista. :) Pakko myöntää, että omatkin humalakerrat oli juurikin alaikäisenä, täysi-ikäisenä ei olekaan sitten tullut juotua humalaan kuin sen kerran, eli syntymäpäivänä. Olen itse kyllä kokenut sen vain hyväksi päätökseksi, koska alkoholi ei vain yksinkertaisesti sovi minulle. Sinun juominen kuulostaa tosi tervejärkiseltä ja hallitulta, mikä onkin tosi hyvä. Ei mietitä muiden mielipiteistä, vaikka niitä tuntuukin olevan yhdellä jos toisellakin! Kannattaa kuitenkin käydä kurkkaamassa joku kerta myös baari vaikkei siellä joisikaan, tietääpä ainakin sitten mistä jäädä paitsi jos siellä ei halua käydä. ;)

      Poista